Het gevoel moet goed zijn
UX staat voor User Experience, oftewel gebruikerservaring. Dit is het gevoel dat een bezoeker meekrijgt bij het bezoeken van bijvoorbeeld een website of app. Een goede gebruikerservaring geeft de bezoeker een positief gevoel en verliest de wensen van de klant nooit uit het oog.
Dit leidt tot terugkerende bezoekers en meer conversie (denk aan: inschrijven van nieuwe leden, verkopen in een webshop of aanmeldingen voor de nieuwsbrief). Het hele UX-design draagt daaraan bij: van het bedenken van transities en animaties tot de uitvoering met slimme front-end.
Bedenk eens hoe je het ervaart wanneer een website niet werkt zoals je verwacht. Een knop start een laadproces maar niks op de site suggereerde dat dit zou gaan gebeuren. Je klikt op een vergrootglas icoon en in plaats van dat de afbeelding vergroot wordt ga je naar een detailpagina. Ken je dat gevoel van verwarring? Kan je al een voorbeeld bedenken? Dit zijn momenten die je herinnert én blijft herinneren. Voor een digitale oplossing zijn negatieve momenten een ongewenst effect, want bezoekers komen dan liever niet terug. Of ze zoeken een alternatief, een alternatief dat wel een optimale gebruikerservaring nastreeft.
Het begint bij onderzoek
Het ontwerpen van een complete gebruikerservaring (UX) begint bij onderzoek. Zelf werken we via een eigen stappenplan: de Creative Journey. Met de Creative Journey inventariseren we de wensen van de klant en krijgen we een goed beeld van de eindgebruiker.
De onderzoeksmethodes omvatten onder meer: kwalitatieve interviews met de klant om wenselijke vereisten op te stellen, dataonderzoek naar huidige content en doelgroeponderzoek om persona's en scenario's te maken. Daarna worden functionaliteiten bedacht. Hieruit komt een solide basis om het concept verder uit te werken. Wij beginnen bij de gebruiker.
Deze disciplines vormen sámen een gebruikerservaring
De onderzoeksresultaten neem je mee in de creatie van de onderdelen die samen een User Experience vormen. Als je hebt geleerd dat de eindgebruiker een hoge leeftijd heeft en het lastig vindt om een app te gebruiken, zorg je voor een heldere en grote knoppen. Door middel van kleine animaties binnen een knop geef je de gebruiker een idee van wat er gaat gebeuren.
Er blijkt dat 80% van je bezoekers digital natives zijn die vrijwel het hele web bezoeken via hun mobiel of tablet. In plaats van een ouderwets enorm menu gebruik je het hamburger icoon waarmee je het menu over de pagina heen laat animeren.
Maar ook als je hebt ontdekt dat de gebruikers alleen op hun werkplek gebruik maken van een wat oudere digitale oplossing, moet je oppassen met innovatieve front-end foefjes. Wanneer je hebt ontdekt dat de gebruikers grote behoefte hebben aan het delen van nieuwsberichten op social media, dan voeg je die functionaliteit toe. Als de klant 50 uitgebreide informatiepagina's over hun diensten wil toevoegen, zorg je voor een heldere Information Architecture, oftewel: websitestructuur. Op die detailpagina's voeg je vervolgens knoppen toe specifiek scrollen naar bepaalde alinea's zodat gebruikers niet zelf eindeloos hoeven te scrollen.
Het verbeteren van je UX is iets wat meegenomen kan worden in diverse vakgebieden zoals: (online) strategie, design, development en marketing. Het is niet zozeer iets dan aan het begin of aan het eind van een project moet worden opgepakt maar iets wat je tijdens het hele proces meeneemt.